zaterdag 17 januari 2015

Mr. & Mrs. Vraag maar raak

Een te gek klein boekje....

Ooit gekocht en af en toe komt het eens van de kerkbank af.
Daar ligt het, achter in het vak van onze kerkbank aan de eettafel.

Dat kleine boekje met zoveel leuke vragen om elkaar te stellen.
Zomaar als we op de bank zitten met een kop koffie of zomaar onder het eten.

Een boekje vol met vragen over werkelijk van alles.
Vragen over nu, vragen over de toekomst, maar ook heel veel vragen over vroeger.
Over je eigen kindertijd.
Vragen die je niet aan elkaar stelt. Gewoon omdat je er niet op komt om ze te vragen.
Althans, ik kom er niet op....

101 leuke gespreksvragen staan er in.
En niet alle vragen zijn alleen voor stellen hoor...
Ook aan onze kids stellen we soms een vraag uit het boekje. Zo leuk! Ook om te zien hoe ze sommige dingen zien of ervaren... Vragen die je niet snel stelt.

De vraag heb je wel eens iets verzameld als kind of als tiener...
Mijn man wist wel van mij dat ik ooit spaarvarkens had gespaard.
Die varkens moest ik dan wel speciaal krijgen van iemand. Zo heb ik er nog steeds 2 bewaard.
Eentje van mijn opa. hij heeft m zelf gemaakt.
Vroeger was hij pottenbakker....
Machtig mooi vond ik dat. Dat spaarvarken staat nu op de kast in de woonkamer.


Die mag niet weg. Net als het aller kleinste spaarvarkentje wat ik ooit kreeg van mijn vader. Dat had hij zelf voor mij gekocht en dat vond ik zo bijzonder. Hij wist dat ik ze spaarde en kocht er speciaal eentje voor mij... Ook die mag niet weg en staat naast het grote spaarvarken van opa....




Mijn man weet dus van mijn verzameling in mijn kindertijd af...
Dat hij ooit postzegels had gespaard.... Dat wist ik niet.
Niet lang gespaard, maar toch.
Omdat vriendjes uit de klas ze ook spaarde was hij er ook maar aan begonnen.

Leuk om dat te horen. Weer iets geleerd van hem. Vanuit zijn jeugd. Een stukje hem wat ik nog niet kende. Daarom is dit boekje zo leuk.

Jeugdherinneringen delen. Delen en niet alleen met elkaar, maar ook met onze kinderen delen.
Zo leuk. Ze hangen aan je lippen als je verteld over de hut waarin je vroeger speelde. De vriendjes waar je zandtaartjes mee bakte, mee ging schaatsen op het "Modderpoeltje"
Dat je moeder dan samen met de buurvrouw warme chocolademelk met slagroom naar het ijs kwam brengen omdat je samen met je buurjongen je verjaardag op het ijs vierde....
Ze vinden het prachtig.
En ook ik vind het prachtig. Mooi om er over te vertellen, maar ook mooi om zo weer mijn man een stukje beter te leren kennen. Vanaf mijn 15e, zijn 17e zijn we al samen... (ik ben nu 36)
En toch mag ik nieuwe dingen over hem leren....



Dus zoek je nog een keer een leuk cadeautje. Voor een ander of voor je partner...
Dit is echt een aanrader!!

Mr. & Mrs. Vraag maar raak
Schrijver: Gary Chapman (€7,95)

http://www.hertog.nl/artikel/9789491844102/Vraag-maar-raak/

Liefs Zus en Trijntje

6 opmerkingen:

  1. Leuk idee zo'n boek aan tafel, of idd gewoon onder t genot van een bakje koffie of thee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken het boekje niet. Erg leuk. Echt bijzonder dat jij varkens spaarde ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Even een bezoekje op je blog. Het ziet er heel goed uit. Leuk om te lezen.......En dit boekje lijkt mij inderdaad heel gaaf.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter ....